Sen Mororom - jungletocht

19 juli 2016 - Sen Monorom, Cambodja

Gisteren rond vier uur teruggekomen van onze trekking naar the Natural Lodge (http://www.naturelodgecambodia.com). Samen met onze gids Monti (Tom) en 5 andere Europeanen werden we eergisteren om 8.30 uur naar het Mondulkiri reservaat gebracht. Het is prachtig om te zien hoe deze organisatie (NGO) ernaar streeft dit junglegebied te behouden en naar de toekomst toe uit te breiden. De olifanten leven er in alle vrijheid. De eerste dag stappen we 20 km, best wel een zware tocht, zeker met temperaturen van 30 graden. We zien rupsen, tarantulanesten en termieten. Onze gids is van de Bunong gemeenschap. Hij vertelt ons over hun tradities en waarden. Het is zo mooi om te zien hoe gelukkig hij is. Zijn ouders hebben een toekomstige vrouw voor hem uitgezocht maar hij moet nog een paar jaar werken om dan met haar te kunnen trouwen. Als ik hem vraag of er veel mensen scheiden, moet ik hem eerst uitleggen wat dit is. "Als je trouwt, is dit voor altijd": zegt hij. Buiten 'overleven' is er weinig afleiding, weinig verleiding. Ze leven van hun oogst. Als ze iets tekort komen, helpen ze elkaar.

Hij toont ons hoe je mieren eet en laat ons planten zien die dichtklappen al je ertegen tikt. We bezoeken de Putang gemeenschap en hun boerderijen waar ze citroengras, chilipeper, ananas, noten, avocado, magnok en nog zoveel meer kweken. Dan gaan we de jungle in, berg op, berg af. We steken riviertjes over door het water of over houten boomstammen. Tegen zes uur komen we aan in het 'base camp' waar we samen thee drinken en rijst met groenten en varkensvlees eten. Nog even onder de douche. De hangmatten hangen binnen in een traditionele Bunong hut al klaar. Rond acht uur vallen we moe maar voldaan in slaap.

De volgende dag trekken we om negen uur verder. Eerst gaan we even zwemmen aan een watervalletje. We eten rijst als middaglunch. Dan gaan we drie olifanten halen achter de heuvel en brengen ze naar de rivier. Ze vinden het heerlijk in het water! Fabian is helemaal in zijn nopjes. Ondertussen is het tijd om terug te gaan. Een minibusje pikt ons op en brengt ons terug naar de Lodge.

Vandaag trekken we verder naar Phnom Phen. Rond 13 uur vertrekt de bus.

1. Gerda:
    19 juli 2016
    Wauw Anne....wat een natuur en wat een ervaring....een beetje het aardsparadijs.Eens je terug in Belgenland bent ,zul je hier nog dikwijls aan herinnerd worden....hoe druk ,snel,materealistisch wij leven versus het leven in de jungle van Cambodja.De kinderen en Daninck lijken zich ook in hun nopjes te voelen.Geniet met volle teugen!X
  2. Natje:
    19 juli 2016
    Waaauw echt leuk om jullie zo te kunnen volgen. Ik zie jullie graag! Veel dieren daar! Leuke vertelvorm zoals altijd. Zo zijn jullie toch dichtbij. Dikke knuffel zan allemaal.
  3. Tom:
    20 juli 2016
    Whauw! Super! Leuke foto's. (Fabian heeft hangmathoorntjes ) Dikke kus en geniet er nog van. Tom & Co