Koh Rong

29 juli 2016 - Koh Rong, Cambodja

We zijn net terug van onze drie dagen Koh Rong. We brachten ze door als volgt...
Dag 1 - 26/07: Vanmorgen hebben we genoten van een lekker ontbijtje in ons hotel in Sihanoukville. Rond 12 uur zijn we naar de Royal Pier gebracht. Daar ontmoeten we meteen de uitbater van de 'Lonely Beach' (het adresje waar we logeren op het eiland Koh Rong). Het is een Fransman met een Duits accent. Danny is zijn naam en hij stelt zich voor als 'a man from the world'. Hij verteld ons dat er nog enkele gasten die van Phnom Phen komen, hebben laten weten dat ze later zullen zijn en dat we best met de 'Palm Beach-boot' kunnen meevaren zodat we sneller op het eiland zijn. Een drie uur durende tocht. Het noordelijk gedeelte van dit eiland is nog ongerept en is sinds kort een natuurreservaat. Het regent pijpenstelen en ik vraag mij af of ze wel gaan overvaren....
Uiteindelijk vertrekken we rond 14 uur met de Palm Beach-boot naar het eiland. Daar worden we opgewacht door een kleiner bootje. Het is een hele belevenis. En dan komen we aan de 'Lonely Beach'... een wit strand met helder turquoise zeewater, palmbomen en niemand op het strand. De man van het kleine bootje geeft ons wat uitleg over het eiland. Hij toont ons onze bungalow. Het is een houten hutje met één kamer waarin twee dubbele bedden staan met muggennetten. Hij toont ons de badkamer. "Dit is de 'Bucket shower", zegt hij. Een stenen waterbak met regenwater en een emmertje erin. Alles werkt hier op zonne-energie. Daardoor hebben we ook een lampje maar wel geen stopcontacten. Geen luxe dus maar wel een strand voor ons alleen en pure rust. Onze avondmaaltijd zijn groene bonen, rijst en een visje. Het begint te regenen en daarna te stormen. Vanuit onze hut zien we de zon ondergaan. De nacht valt.
Dag 2 - 27:07: We hebben goed geslapen met de geluiden van krekels en de zee op de achtergrond. Het regent jammer genoeg nog steeds. Hopelijk stopt het snel want we zouden graag gaan snorkelen.
Als middageten een mango-sla, spaghetti met tomatensaus, een pitabroodje met kip en groetjes. Het klaart nu op en we beslissen een wandeling te maken naar een vissersdorpje, een uurtje wandelen van hier. Tijdens deze wandeling zien we waterbuffels, doorkruisen we een riviertje en lopen we door de jungle. We zien ook hoeveel plastic er aanspoelt aan de kunstlijn wat verderop. Het is onvoorstelbaar hoe de mensen hier omgaan met afval. Ze 'gooien' hun vuil letterlijk overal. Dit is echt veranderd sinds twintig jaar terug toen ik in Azië reisde.
In het dorpje staan een twintigtal woningen. Iedereen kent er iedereen. Er is een klein schooltje, drie winkeltjes en overal lopen honden rond. Het is vochtig en warm. Het regenseizoen is duidelijk voelbaar.
s'Middags gaan we zwemmen. Wat is het zalig zwemmen in zeewater van dertig graden! Een emmerdouche, wat lezen en de dag wordt avond.
Wanneer het pikdonker is, gaan we zwemmen. We zien de fluoriserende plankton rond ons schitteren! Wat kan de natuur toch wonderlijk zijn.
Dag 3 - 28/07: Het regende de ganse nacht en de vochtigheid zit in al onze kleren. Rond 11 uur kunnen we dan toch gaan snorkelen. Niels (één van de medewerkers van 'Lonely Beach' vaart ons met zijn klein motorbootje naar een koraalrif hier wat verderop. De zon begint te schijnen! Het is fantastisch om met de kinderen en Daeninck dit samen te kunnen doen. Ze zijn onder de indruk. We zien vissen in verschillende kleuren, zee-egels en anemonen, koralen en schelpen. Na een uurtje of twee varen we terug en eten we pita met kip. Nu even relaxen op het strand om onze dag af te ronden. Morgen varen we terug landwaarts naar Sihanoukville.
Vanmorgen zijn we na het ontbijt vertrokken met het bootje van de Lonely Beach. Een drie uur durende vaart met veel golven. Nu zijn we terug in hetzelfde hotel waar we drie dagen geleden ook logeerde. Het was weer een hele ervaring om naar dit eiland te reizen en echt de moeite. Maar het is altijd wel fijn van dan even terug wat luxe te hebben. Een warme douche, dit nog even op mijn blog posten en dan op naar het centrum van Sihanoukville. Morgen vertrekken we om negen uur met de taxi naar Koh Kong, een stadje tien kilometer van de Thaise grens.